By using this site, you agree to the Privacy Policy and Terms of Use.
Accept
HenricsonsHenricsonsHenricsons
  • Henricssons.se
  • Spel
  • Teknik
  • Blogg
  • Kontakt
  • Svenska
Reading: Svenska Marknadsföringsregler 2023
Share
Sign In
Notification Show More
Aa
HenricsonsHenricsons
Aa
Have an existing account? Sign In
Henricsons > Blog > Blogg > Svenska Marknadsföringsregler 2023
Blogg

Svenska Marknadsföringsregler 2023

Jakob Henricson
Last updated: 2023/09/08 at 8:21 f m
Jakob Henricson
Share
SHARE

Marknadsföring av varor och produkter är något som regleras väl i Sverige. Enligt svensk lag måste konsumenten skyddas så mycket som möjligt, vilket lägger band på vad som tillåts vara med i reklam eller ej. Reglerna för konsumentlagar och liknande marknadsföringsrelaterade avenyer ändras även för nästan varje år som går. Här nedan kan du nu läsa om vad som gäller i Sverige under 2023 när det kommer till marknadsföring.

Contents
Så säljer man i Sverige idagLagar & regler att följa vid marknadsföringBekräftelse i skriftREA-ändringarInformationsskyldighetGenomsnittsberäkning
Innehåll visa
1 Så säljer man i Sverige idag
2 Lagar & regler att följa vid marknadsföring
2.1 Bekräftelse i skrift
2.2 REA-ändringar
2.3 Informationsskyldighet
2.4 Genomsnittsberäkning

Så säljer man i Sverige idag

Som ett I-land sker det mycket reklamföring och försäljning i Sverige. Vårt lands befolkning sitter på goda ekonomiska tillgångar och tillhör den typiska västerländska konsumentkulturen. Det är dock klart och tydligt uppsatt vad som får vara med i svensk reklam och vilka regler som gäller vid marknadsföring.

Många av dessa lagar är till för att skydda konsumenter från vad som kan anses vara felaktig, aggressiv eller falsk reklam. Detta gäller även alla sektorer av den kommersiella sfären, vare sig det handlar om prenumerationer, livsmedel eller casinon utan svensk licens. Dessa lagar och regler ändras titt som tätt i takt med att konsumentsfären i Sverige förändras. Här nedan har vi sammanställt en lista på fyra punkter som idag gäller när du gör reklam i landet.

Lagar & regler att följa vid marknadsföring

  • Bekräftelse i skrift
  • REA-ändringar
  • Informationsskyldighet
  • Genomsnittsberäkning

Bekräftelse i skrift

Den första punkten vi går igenom handlar om regler för telefonförsäljning. Tidigare har avtal kunnat slutas enbart via en verbal bekräftelse från kunden. Det här är dock inte längre fallet. Nu förväntas de företag som bedriver telefonförsäljning även att skicka hem en skriftlig bekräftelse på vad som inhandlats av kunden.

Detta gäller både för försäljningar av abonnemang likväl som fysiska varor. Du kommer alltså inte längre kunna bedriva telefonförsäljning på samma sätt som tidigare. Det ingår nu ett mer administrativt arbete inom branschen, vilket är till för att skydda konsumenten.

Även marknadsföring och försäljning på nätet kommer behöva inställa sig utefter dessa nya lagar. Som köpare online kommer du alltså per automatik att få en bekräftelse på vad du handlat. Denna kan skickas antingen till din mejl eller via traditionell post.

I det dokument som handlaren får ta del av skall tydlig information stå med. Bland annat skall varan, dess pris samt betalningsmetoden inkluderas i dokumentet. Det skall även finnas kontaktinformation. I de fall där reklamation eller återlämning av varan som handlats är möjligt, skall även information kring hur det går till stå med.

REA-ändringar

Ytterligare nya lagar som förts in i marknadsföringssfären handlar om hur REA-produkter behandlas av försäljaren. Tidigare har ett genomsnittspris räckt till för att hänvisa till vad vara n brukade kosta. Detta är dock inte längre fallet. Nu skall det lägsta ordinarie priset sedan 30 dagar tillbaka innan REA-priset stå med.

Detta ger kunden en bättre idé om hur mycket pengar som kommer sparas vid inköpet, samt vad produktens ursprungliga värde ligger på. Denna bekräftelse på ordinarie pris gäller dock inte för tidigare REA-pris. Om således en vara har varit tillgänglig under en REA-försäljning, och sett sitt pris sänkas successivt, behöver detta inte stå med. Enbart det ordinarie pris som produkten har innan någon REA instiftas förväntas bli klargjort av försäljaren. Därför är det viktigt att läsa omdömen om olika butiker på nätet, tex. Lightinthebox omdöme.

Informationsskyldighet

Regler och lagar för hur marknadsföring presenteras för konsumenten har inte sett mycket förändring detta år. Det är i sådana fall i mindre aspekter som inställer sig utefter teknologins och reklamkampanjers utveckling. Dock är det mer eller mindre samma lagar här, vilka hänvisar till informationsskyldigheten hos den säljande parten.

All reklam som förekommer i Sverige måste vara tydlig i sitt budskap. Vissa saker som är vitala för antingen produkten eller köpprocessen måste förekomma på ett sådant sätt så att gemene man kan förstå det. I detta ingår en tydlighet i vem det är som står för reklamen.

Det handlar då inte om vilken reklambyrå som fått uppdraget att skapa marknadsföringen, utan vilket företag eller bolag som säljer varan i fråga. Det här är viktigt då konsumenten behöver veta vem det är som står för det som säljs, varpå ett mer informerat beslut kan fattas om ett potentiellt inköp.

Ytterligare aspekter av denna tydlighet är att man skall se vad som är reklam eller ej. Detta betyder att tex. texter skrivna i syftet att vara marknadsföring måste efterlikna detta. Företag tillåts således inte att presentera sin reklam som en redaktionell skrift i form av tidning eller nyhetsuppslag.

Om ett brev skickas hem till en privatperson med reklam i, skall även själva kuvertet vara tydligt märkt så att man ser att det är reklam. För de webbsidor som säljer reklamplatser, skall en text vara såväl synlig som tydlig, vilken beskriver att det läsaren tar in är marknadsföring.

Genomsnittsberäkning

Sist men inte minst kommer vi till en viktig punkt i svensk marknadsföringslag. Det handlar då om hur mycket reklamen tillåts vara vinklad eller ej. Här används ofta en genomsnittsberäkning, vilken siktar på att försöka framställa hur den typiske kunden tänker. Det är det här som reklamer och marknadsföringskampanjer skall inrikta sig på.

En genomsnittskonsument är mer eller mindre hur gemene man inhandlar sina produkter och varor. Detta inkluderar allt från ekonomiska förhållanden till tänkandet och tydandet av reklam. Det finns studier som visar på hur uppmärksamma eller informerade allmänheten är, varpå ett genomsnitt i det anseendet tas fram.

Detta snitt kommer sedan stå för vad som tolkas som acceptabel reklam samt vad som ses som antingen för påträngande eller otydlig marknadsföring. För mer inriktad reklamföring, såsom mot särskilda målgrupper, kommer ett nytt genomsnitts ta fram ur dem. Det är då även hit som reklamen skall rikta sig.

Jakob Henricson

Jag är en erfaren spelentusiast med en djup förståelse för branschen. Med ett öga för detaljer och en förmåga att se genom marknadsföringsbruset, syftar jag till att erbjuda ärliga och användarvänliga recensioner, samt aktuella nyheter och expertanalys.

You Might Also Like

Upptäck hur slots blivit en favorit på nätet

Hitta det bästa svenska onlinecasinot på Sveacasino

Interflora Gällivare – Skicka Kärlek

Dessa samhällsförändringar har smartphones bidragit till

Hur har den svenska iGaming-marknaden förändrats under det senaste decenniet?

Jakob Henricson september 8, 2023 september 8, 2023
Share This Article
Facebook Twitter Copy Link Print
Upptäck hur slots blivit en favorit på nätet
Blogg
Hitta det bästa svenska onlinecasinot på Sveacasino
Blogg
Interflora Gällivare – Skicka Kärlek
Blogg
Dessa samhällsförändringar har smartphones bidragit till
Blogg
a computer mouse sitting next to a keyboard
Hur har den svenska iGaming-marknaden förändrats under det senaste decenniet?
Blogg
Anette Qviberg Föräldrar idag!
Blogg
Hur Gammal Är Hedvig Sjödin – Vi Vet Svaret!
Blogg
Nya teknologier som formar framtiden för online casinon
Blogg

Henricsons påverkar tusentals användare och är det ledande affärs- och tekniknyhetsnätverket i världen, med en unik inblick i igaming-industrin.

Henricsons.se

  • Kyrkogatan 30, 411 15 Göteborg, Sweden
  • Kontakta oss

Sidor

  • Sidkarta
  • Integritets- & Cookiepolicy
  • Om oss
  • Kontakta oss
© Henricsons.se - All Rights Reserved.
Welcome Back!

Sign in to your account

Lost your password?