Marknadsföring av varor och produkter är något som regleras väl i Sverige. Enligt svensk lag måste konsumenten skyddas så mycket som möjligt, vilket lägger band på vad som tillåts vara med i reklam eller ej. Reglerna för konsumentlagar och liknande marknadsföringsrelaterade avenyer ändras även för nästan varje år som går. Här nedan kan du nu läsa om vad som gäller i Sverige under 2023 när det kommer till marknadsföring.
Så säljer man i Sverige idag
Som ett I-land sker det mycket reklamföring och försäljning i Sverige. Vårt lands befolkning sitter på goda ekonomiska tillgångar och tillhör den typiska västerländska konsumentkulturen. Det är dock klart och tydligt uppsatt vad som får vara med i svensk reklam och vilka regler som gäller vid marknadsföring.
Många av dessa lagar är till för att skydda konsumenter från vad som kan anses vara felaktig, aggressiv eller falsk reklam. Detta gäller även alla sektorer av den kommersiella sfären, vare sig det handlar om prenumerationer, livsmedel eller casinon utan svensk licens. Dessa lagar och regler ändras titt som tätt i takt med att konsumentsfären i Sverige förändras. Här nedan har vi sammanställt en lista på fyra punkter som idag gäller när du gör reklam i landet.
Lagar & regler att följa vid marknadsföring
- Bekräftelse i skrift
- REA-ändringar
- Informationsskyldighet
- Genomsnittsberäkning
Bekräftelse i skrift
Den första punkten vi går igenom handlar om regler för telefonförsäljning. Tidigare har avtal kunnat slutas enbart via en verbal bekräftelse från kunden. Det här är dock inte längre fallet. Nu förväntas de företag som bedriver telefonförsäljning även att skicka hem en skriftlig bekräftelse på vad som inhandlats av kunden.
Detta gäller både för försäljningar av abonnemang likväl som fysiska varor. Du kommer alltså inte längre kunna bedriva telefonförsäljning på samma sätt som tidigare. Det ingår nu ett mer administrativt arbete inom branschen, vilket är till för att skydda konsumenten.
Även marknadsföring och försäljning på nätet kommer behöva inställa sig utefter dessa nya lagar. Som köpare online kommer du alltså per automatik att få en bekräftelse på vad du handlat. Denna kan skickas antingen till din mejl eller via traditionell post.
I det dokument som handlaren får ta del av skall tydlig information stå med. Bland annat skall varan, dess pris samt betalningsmetoden inkluderas i dokumentet. Det skall även finnas kontaktinformation. I de fall där reklamation eller återlämning av varan som handlats är möjligt, skall även information kring hur det går till stå med.
REA-ändringar
Ytterligare nya lagar som förts in i marknadsföringssfären handlar om hur REA-produkter behandlas av försäljaren. Tidigare har ett genomsnittspris räckt till för att hänvisa till vad vara n brukade kosta. Detta är dock inte längre fallet. Nu skall det lägsta ordinarie priset sedan 30 dagar tillbaka innan REA-priset stå med.
Detta ger kunden en bättre idé om hur mycket pengar som kommer sparas vid inköpet, samt vad produktens ursprungliga värde ligger på. Denna bekräftelse på ordinarie pris gäller dock inte för tidigare REA-pris. Om således en vara har varit tillgänglig under en REA-försäljning, och sett sitt pris sänkas successivt, behöver detta inte stå med. Enbart det ordinarie pris som produkten har innan någon REA instiftas förväntas bli klargjort av försäljaren. Därför är det viktigt att läsa omdömen om olika butiker på nätet, tex. Lightinthebox omdöme.
Informationsskyldighet
Regler och lagar för hur marknadsföring presenteras för konsumenten har inte sett mycket förändring detta år. Det är i sådana fall i mindre aspekter som inställer sig utefter teknologins och reklamkampanjers utveckling. Dock är det mer eller mindre samma lagar här, vilka hänvisar till informationsskyldigheten hos den säljande parten.
All reklam som förekommer i Sverige måste vara tydlig i sitt budskap. Vissa saker som är vitala för antingen produkten eller köpprocessen måste förekomma på ett sådant sätt så att gemene man kan förstå det. I detta ingår en tydlighet i vem det är som står för reklamen.
Det handlar då inte om vilken reklambyrå som fått uppdraget att skapa marknadsföringen, utan vilket företag eller bolag som säljer varan i fråga. Det här är viktigt då konsumenten behöver veta vem det är som står för det som säljs, varpå ett mer informerat beslut kan fattas om ett potentiellt inköp.
Ytterligare aspekter av denna tydlighet är att man skall se vad som är reklam eller ej. Detta betyder att tex. texter skrivna i syftet att vara marknadsföring måste efterlikna detta. Företag tillåts således inte att presentera sin reklam som en redaktionell skrift i form av tidning eller nyhetsuppslag.
Om ett brev skickas hem till en privatperson med reklam i, skall även själva kuvertet vara tydligt märkt så att man ser att det är reklam. För de webbsidor som säljer reklamplatser, skall en text vara såväl synlig som tydlig, vilken beskriver att det läsaren tar in är marknadsföring.
Genomsnittsberäkning
Sist men inte minst kommer vi till en viktig punkt i svensk marknadsföringslag. Det handlar då om hur mycket reklamen tillåts vara vinklad eller ej. Här används ofta en genomsnittsberäkning, vilken siktar på att försöka framställa hur den typiske kunden tänker. Det är det här som reklamer och marknadsföringskampanjer skall inrikta sig på.
En genomsnittskonsument är mer eller mindre hur gemene man inhandlar sina produkter och varor. Detta inkluderar allt från ekonomiska förhållanden till tänkandet och tydandet av reklam. Det finns studier som visar på hur uppmärksamma eller informerade allmänheten är, varpå ett genomsnitt i det anseendet tas fram.
Detta snitt kommer sedan stå för vad som tolkas som acceptabel reklam samt vad som ses som antingen för påträngande eller otydlig marknadsföring. För mer inriktad reklamföring, såsom mot särskilda målgrupper, kommer ett nytt genomsnitts ta fram ur dem. Det är då även hit som reklamen skall rikta sig.
Jag är en erfaren spelentusiast med en djup förståelse för branschen. Med ett öga för detaljer och en förmåga att se genom marknadsföringsbruset, syftar jag till att erbjuda ärliga och användarvänliga recensioner, samt aktuella nyheter och expertanalys.